Een serie bestellen bij de Volkskrant..

Veel van onze klanten hebben de cursus- of ledenadministratie ook aan de website hangen, zodat het aanbod online bekeken kan worden, mensen rechtstreeks in kunnen schrijven en betalen. En alhoewel het voor een leek misschien een simpel proces is (bekijken, bestellen en betalen) komt daar in de praktijk nog het nodige bij kijken: moet je wel of geen account hebben om te bestellen? Controleer je personen voordat ze iets mogen kopen? Betaal je vooraf of achteraf? In hoeveel stappen moet het betaalproces doorlopen worden? Laatst mocht ik - omdat ik een abonnement op de Volkskrant had uitgekozen - drie series naar wens uitzoeken.

Drie series naar keuze! En ik hou van series maar Breaking Bad, Games of Thrones en Homeland waren nog aan mij voorbij gegaan. Dus ik dacht het nuttige met het aangename te combineren: een abonnement met drie series. Bij het invullen van het webformulier via mijn telefoon (ja, ja op de bank en geen zin om op te staan) ging het al fout. Het formulier dat ik invulde gaf continue een foutmelding dat er gegevens ontbraken, maar ik had netjes alles ingevuld. Dus ik stuur een mail naar de servicedesk dat het aanmeldformulier via de telefoon niet werkt. Ik krijg direct een automatische reply dat de mail ontvangen is en dat ik door drukte mogelijk wat langer op mijn antwoord moet wachten.

Een week later krijg ik netjes antwoord: “Geachte heer Bosch, Bedankt voor uw bericht. Helaas hebben wij geen correcte adresgegevens van u ontvangen. Met deze gegevens kunnen wij geen abonnement van u terugvinden.”. Nee, knoeperds, ik BEN nog helemaal geen abonnee.

Vervolgens heb ik het formulier via een PC ingevuld (daar gaat het wel goed) en word ik weliswaar netjes abonnee, maar er wordt met geen woord gerept over die series. Niet in de ‘welkom als abonnee mail’ en niet in de dagen daarna. Nabellen helpt: je ontvangt blijkbaar een voucher van de Volkskrant. Twee weken later is de voucher binnen. Ik vul die netjes in op de webshop van de Volkskrant bij het bestellen van de series, en krijg de melding dat de voucher niet bestaat. Bellen helpt weer: ik had op een andere website moeten zijn. Op de voucher staat overigens een houdbaarheidsdatum, “maar” verzekert de vrouw van de Volkskrant me “die wordt toch niet gecontroleerd” en inderdaad, ik kan bestellen. Ik heb de drie series aangevinkt en besteld (maar krijg daar geen bevestiging van). Een week later krijg ik een mail dat mijn bestelling onderweg is: 2 van de 3 series zitten op de bus, zonder opmerking of mail dat de andere serie nog nagestuurd wordt. Twee weken later krijg ik wederom een mail dat mijn bestelling onderweg is en inmiddels heb ik serie drie ook in huis.

Het is allemaal geen drama en Radar of Kassa zal er geen uitzending aan weiden, maar je merkt in de praktijk dat er meer komt kijken bij bekijken, bestellen en betalen.

Het mooie van WebConnect is dat we daar een ingebouwde webservice hebben die een webbouwer direct kan gebruiken. Volledig gedocumenteerd met online voorbeeld query's om gegevens uit WebConnect op te halen of weg te schrijven. De ingebouwde webservice (API) is vanaf de goud versie geïntegreerd in WebConnect. Zo maken we het makkelijk en eenvoudig om de cursus-of ledenadministratie aan uw website te koppelen en toch eenvoudig te bekijken, bestellen en betalen.